Nikmat Lahir & Batin

RENUNGAN: NIKMAT LAHIR DAN NIKMAT BATIN

Untuk perkongsian dan renungan bersama…
Kesimpulan pengajian ‘Nikmat Lahir dan Nikmat  Batin’ (Al-Hikam) yang disampaikan oleh Ustz Ahmad Dasuki pada 23 Disember 2010 di Masjid Negeri Shah Alam.

Ketaatan kepada Allah s.w.t mencakupi lahir dan batin.  Perbuatan lahir sesuai dengan tuntutan syariat dan perbuatan batin pula mengikhlaskan hati semata-mata kerana Allah s.w.t. Memelihara sempadan yang ditentukan oleh Allah s.w.t secara lahir dan batin menghasilkan takwa. Semulia-mulia hamba di sisi Allah s.w.t adalah orang yang paling bertakwa. 

Apabila kita mengerjakan perintah Allah s.w.t dan menjauhkan larangannya bererti Allah telah menanugerahkan kita nikmat lahiriah dalam mentaatinya.  Pertalian antara lahir dan batin dalam melaksanakan ibadat adalah sangat penting demi kesempurnaan iman.  Lahir maksudnya melaksanakan perintah-perintah itu menurut syariat seperti ibadat solat terlihat pada takbir, berdiri, rukuk, sujud dan lain-lain rukun qauli.  Sedangkan ketaatan bersifat batin adalah ikhlas dan penghayatan perasaan yang sempurna dalam batin kita kepada Allah s.w.t. 
 
“Apabila Allah Ta’ala telah memberi rezeki kepadamu, berupa perasaan puas dalam melaksanakan ibadah secara lahiriah, dan merasa cukup kaya bersama Allah secara batiniah, hendaklah engkau ketahui, bahwasanya dengan itu, Allah telah melimpahkan nikmat Nya kepadamu lahir dan batin''.

Nikmat lahiriah itu tidak sempurna jika tidak disertai dengan pengamalan taat yang bersifat batin. Nikmat lahir dan batin dalam mengerjakan ketaatan kepada Allah s.w.t amat tinggi disisi Allah s.w.t.  Hamba Allah itu dituntut dalam dua hal, yaitu teguh memegang perintah pada lahirnya, dan tetap berpegang dengan Allah dalam batinnya.  Perbuatan seperti ini menunjukkan bahwa si hamba telah diberi rezeki oleh Allah dan kurniaNya lahir dan batin.  Sebagai contoh, sebelum mengerjakan solat, kita hendaklah mengosongkan dari hal-hal yang boleh mengganggu hati kita. Kita bersiap seolah kita akan berhadapan dan berdialog dengan Allah swt dan menyembahNya dengan lahir dan batin.

Jika sebahagian orang menyembah Allah kerana takut dari azab siksaan neraka, itu adalh ibadat budak belian dan hamba sahaya. Jika sebahagian orang beribadat kerana gemar dan menginginkan syurga dan pahala, iabdat yang demikian adalah ibadat pedagang. Dan jika sebahagian kaum menymbah Allah kerana bersyukur kepadaNya, itulah orang-orang merdeka yang sebenarnya.
 
Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan Rasul-Nya… (Ayat 136 : Surah an-Nisaa’)

Ayat di atas ditujukan kepada orang yang sudah beriman. Mereka sudah pun beriman tetapi masih digesa supaya beriman. Iman pada tahap permulaan berdasarkan dalil-dalil dan pembuktian. Kemudian mereka diajak pula kepada iman dengan penyaksian mata hati, menyaksikan Rububiyah yang tidak pernah berpisah daripada Ubudiyah. Tanpa penyaksian terhadap Rububiyah segala amal tidak berguna kerana orang yang beramal menisbahkan amal itu kepada dirinya sendiri, sedangkan tiada yang melakukan sesuatu melainkan dengan izin Allah s.w.t, dengan Kudrat dan Iradat-Nya, dengan Haula dan Kuwwata-Nya. Himpunan amal sebesar gunung tidak dapat menandingi iman yang sebesar zarah. 

Orang yang beriman dan menyaksikan Rububiyah pada segala perkara dan semua amal itulah orang yang memperolehi nikmat yang sempurna lahir dan batin, kerana hubungannya dengan Allah s.w.t tidak pernah putus. Orang inilah yang berasa puas dengan berbuat taat kepada Allah s.w.t dan berasa cukup dengan-Nya, kerana tiada Tuhan melainkan Allah s.w.t dan tidak berlaku sesuatu perkara melainkan menurut ketentuan-Nya. Apa lagi yang patut dibuat oleh seorang hamba melainkan taat kepada-Nya dan menerima keputusan-Nya.

Semoga kita tergolong dari hamba-hambaNya yang soleh dalam ibadat serta mencapai kesempurnaan nikmat lahir dan batin kepada Allah s.w.t.

Comments

Popular posts from this blog

Hukum wanita haid memegang dan membaca al-Quran